employer branding

12 etapów strategii employerbrandingowej

12 etapów strategii employerbrandingowej

Każde działanie, które ma mieć realny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa powinno wiązać się z opracowaniem odpowiedniej strategii. Tak jest także w przypadku tworzenia silnej marki pracodawcy. Przynosząca realne korzyści strategia employerbrandingowa powinna składać się z 12 kluczowych etapów. Sprawdźmy z jakich.

Każda strategia, jaką opracowuje przedsiębiorstwo jest dokumentem, którego stworzenie wymaga inwestycji czasu. W przypadku strategii employerbrandingowej dodatkowo należy zaangażować pracowników różnych działów. Spowodowane jest to koniecznością zwrócenia uwagi na wiele różnych aspektów, które wpływają na całościowy obraz przedsiębiorstwa jako pracodawcy.

W artykule zostanie przedstawionych 12 etapów tworzenia dokumentu strategii. Ich analiza pokazuje, jak szeroki zakres tematyczny obejmuje poprawnie wykonana strategia.

Czym jest employer branding?  Jak budować markę?  Co jest ważne w budowaniu marki firmy?

Employer branding – czym właściwie jest

W świecie międzynarodowych korporacji dominującym językiem jest język angielski. Wiele pojęć wywodzących się z tego języka niemal automatycznie przenika do firm na całym świecie. Często pojawia się sytuacja, w której brakuje odpowiednika na konkretne pojęcie i anglojęzyczne określenie staje się obowiązującym terminem. Tak jest w przypadku employer brandingu. Poznanie jego definicji i atrybutów jest ważnym elementem skutecznego jego stosowania.

W nomenklaturze polskiej emplyer branding tłumaczony jest jako marka pracodawcy. Wynika to z dosłownego tłumaczenia tworzących to pojęcie słów. Często w jego kontekście pojawia się przymiotnik „silna”. To właśnie budowanie silnej marki pracodawcy sprawia, że employer branding przynosi przedsiębiorstwu wymierne korzyści.

Zanim jednak w firmie rozpoczęta zostanie rozmowa na temat strategii działań employerbrandingowych warto poznać samą definicję tego pojęcia. Kluczowe dla podjęcia właściwych kroków jest nie tylko dokładne zrozumienie pojęcia, ale przede wszystkim jego wspólna interpretacja przez wszystkich członków zespołu. Dopiero to pozwoli na wypracowanie wspólnych rozwiązań, które wzmocnią pozycję pracodawcy.

Obszary definicji pojęcia employer brandingu

Na polskim rynku pojawiło się w ostatnim czasie kilka pozycji z zakresu employer brandingu. Pojawiają się w nich zarówno ujęcia definicyjne pochodzące od zagranicznych autorów, jak i własne interpretacje pojęcia proponowane przez rodzimych autorów.

Analizując treść poszczególnych definicji możemy wyróżnić kilka czynników, które są wspólne dla nich wszystkich.

Skupienie się na kandydatach. Podstawowym celem działań employerbrandingowych jest pozyskiwanie najlepszych kandydatów do pracy, jacy znajdują się na rynku. Dlatego w definicyjnych ujęciach widać silne ukierunkowanie na kreowanie pozytywnego obrazu przedsiębiorstwa jako miejsca przyjaznego pracownikom.

Pamiętanie o pracownikach. Pomimo nakierowania działań na środowisko zewnętrzne w działaniach employerbrandingowych nie można zapominać o już zatrudnionych osobach. Są oni bowiem nie tylko najważniejszym zasobem przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim są kluczowym elementem kreowania pozytywnego obrazu. Ich zadowolenie, pozytywne opinie zdecydowanie bardziej przemawiają do potencjalnych kandydatów niż jakakolwiek kampania reklamowa. Dlatego środowisko wewnętrzne przedsiębiorstwa jest również ważnym obszarem działań budujących silną markę pracodawcy, co również znajduje odzwierciedlenie w teorii.

Employer branding – poznaj atuty mniejszej organizacji

Employer branding zbyt często jest kojarzony wyłącznie z dużymi, międzynarodowymi przedsiębiorstwami. Dysponują one specjalnymi budżetami na działania promujące markę pracodawcy. Tymczasem employer branding może być stosowany także przez mniejsze firmy, które świadomie chcą kreować swój potencjał. Sprawdź, w jaki sposób mniejsze przedsiębiorstwo może stworzyć doskonałe warunki do tego, aby wygrać walkę o najlepszych kandydatów.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Dlaczego employer branding jest tak ważny dla małych firm
  • Czego nie są w stanie zaoferować małe i średnie przedsiębiorstwa
  • Czego nie zapewniają duże firmy
  • Gdzie szukać inspiracji employer brandingowych

Świat biznesu przesiąknięty jest różnymi koncepcjami, schematami działania, pomysłami, które mają usprawnić funkcjonowanie przedsiębiorstw. Przede wszystkim firmom zależy na osiąganiu jak najlepszych wyników finansowych. Firmy muszą jednak dbać o zatrudnionych pracowników, a najpierw pozyskać jak najlepszych kandydatów do pracy.

Wszystkie te obszary można połączyć jednym mianownikiem, którym jest employer branding. Są to jasno sprecyzowane działania, których celem jest budowanie silnej pozycji w przestrzeni biznesowej. Ten wieloetapowy proces sprowadza się do działań prowadzonych zarówno wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz. Nie można wskazać, które z nich są ważniejsze. Oba tworzą bowiem spójną całość, której efektem jest silna marka pracodawcy.

Tak rozumiany employer branding z pewnością znajduje się w obszarze zainteresowań wielu przedsiębiorców. Nie tylko największych firm o międzynarodowym zasięgu. Równie ważny będzie dla lokalnego małego lub średniego przedsiębiorstwa. W mniejszej firmie skala działań employer brandingowych będzie nieco mniejsza. Oznacza to, że również będzie można obniżyć koszty.

Jak wykorzystać Employee Advocacy w procesach rekrutacyjnych

Employee Advocacy to w ostatnich latach jedno z modniejszych haseł w świecie marketingu, sprzedaży i Human Resources. Internet i media społecznościowe nadały jej nowy charakter, a przy tym zwiększyły jej możliwości. Patrząc również na ostatnie wydarzenia i trendy (pandemia, trudna sytuacja w wielu branżach czy praca zdalna), warto zastanowić się, jak HR może wykorzystać współczesną odsłonę Employer Advocacy w swoich działaniach.

Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • Czym jest Employee Advocacy
  • Ile przeciętny konsument potrzebuje interakcji z marką, aby zbudować w sobie gotowość do kupna
  • Jakie korzyści przynosi Employee Advocacy dla HR  

W najprostszym ujęciu, Employee Advocacy odnosi się do wszystkich tych aktywności promujących markę, które odbywają się z udziałem pracowników (obecnie w dużej mierze online). Działają oni wówczas w roli jej ambasadorów, dając potencjalnym klientom czy osobom zainteresowanym współpracą okazję, by poznać firmę od „ludzkiej” strony.

Dlaczego jest to takie ważne? W dobie trendu human-to-human przeciętny konsument potrzebuje około pięciu interakcji z  marką, aby zbudować w sobie gotowość do kupna. Ma też tendencję do ufania opiniom konkretnych osób, traktując marketingowe deklaracje z większym dystansem niż dotychczas.

Employee Advocacy ma jednak szczególne znaczenie w procesach rekrutacyjnych. Przeciągająca się praca zdalna sprawiła, że rynek stał się dla pracowników bardziej otwarty. Możliwość pracy zdalnej to już nie dodatkowy benefit, a nowa rzeczywistość.

Potencjalni kandydaci mogą zatem często wybierać spośród ofert z całej Polski, przez co jeszcze wnikliwiej przyglądają się poczynaniom przyszłych pracodawców i koleżanek oraz kolegów z zespołu. Ich opinie i publikacje pozwalają bowiem nieraz skonfrontować to, jaki przekaz buduje firma poprzez swoją komunikację w różnych mediach z perspektywą przeciętnego pracownika. 

Personal branding w miejscu pracy – jak budować obraz kompetentnego i lubianego pracownika

Lubimy osoby, które są do nas podobne pod różnymi względami. Dodatkowym pozytywnym aspektem w kontaktach międzyludzkich jest sytuacja, w której jesteśmy lubiani. Dotyczy to zarówno sympatii ze w stosunkach ze współpracownikami, jak i w relacji z przełożonym. Dlatego ważnym obszarem tworzenia silnej marki osobistej jest budowanie obrazu kompetentnego i lubianego pracownika. Poznaj skuteczne i proste sposoby, jak tworzyć personal branding w miejscu pracy.

  • W jaki sposób konsekwentnie kreować własną markę wobec współpracowników i przełożonych

Personal branding to złożony proces, w którym kreujemy obraz własnej osoby. Dokonujemy tego w wielu obszarach i kluczowe jest to, by wzajemnie się one uzupełniały. Wychodzący od nas przekaz powinien być spójny, a jego treść jednoznacznie komunikować to, co chcemy wyartykułować.

W procesie tworzenia silnej marki osobistej kluczowym aspektem jest kreowanie właściwych relacji w miejscu pracy. Z jednej strony dotyczy to stosunków z naszymi współpracownikami, osobami znajdującymi się na tym samym poziomie hierarchii organizacyjnej. Z drugiej relacji z naszymi przełożonymi, osobami znajdującymi się na wyższym szczeblu drabiny organizacyjnej. Jest to szczególnie istotne, gdyż to właśnie od nich w głównej mierze zależy nasza pozycja w przedsiębiorstwie.

Patrząc przez pryzmat wspomnianych perspektyw komunikacyjnych, możemy wyodrębnić konkretne działania, które pozwolą nam zbudować silną markę lubianego pracownika odznaczającego się wysokimi kompetencjami. Aby skutecznie zrealizować ten cel, musimy pamiętać o 3 elementach, które pozwolą nam stworzyć silną markę pracownika.

Copyright © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo inst-logo