Na początku 2022 roku wchodzi w życie druga część przepisów pakietu mobilności. Dla przewoźników wykonujących przewozy międzynarodowe będą to zmiany rewolucyjne. Obejmą delegowanie kierowców, powrót pojazdu do macierzystego kraju, kabotaż, wymagania dotyczące siedziby. Będą dotyczyły także obowiązkowych licencji dla pojazdów poniżej 3,5 t. Sprawdź, które z tych wymogów dotyczą Twojej firmy i jak masz je spełnić.
Od 2 lutego 2022 r. w przypadku przewozów międzynarodowych kierowca używający tachografu cyfrowego będzie miał obowiązek wpisania na karcie symbolu kraju po przekroczeniu granicy. W odniesieniu do tachografów analogowych ten obowiązek wszedł w życie 20 sierpnia 2020 r.
Kierowca musi wpisać symbol kraju, do którego wjechał, na początku pierwszego postoju w tym państwie. Ten pierwszy postój powinien się odbyć w najbliższym możliwym miejscu postoju na granicy lub po jej przekroczeniu. Jeśli przekraczanie granicy państwa członkowskiego odbywa się na promie lub w pociągu, kierowca ma wprowadzić symbol państwa w porcie lub na stacji przybycia. Symbolu kraju nie trzeba wprowadzać, jeśli tachograf rejestruje automatycznie dane dotyczące lokalizacji.
W związku z wprowadzeniem obowiązku wpisywania symbolu kraju zmieniono także przepis dotyczący wyjmowania karty lub wykresówki z tachografu. W nowej wersji będzie on brzmiał następująco: „Wykresówki ani karty kierowcy nie wyjmuje się z urządzenia rejestrującego przed zakończeniem dziennego okresu pracy, chyba że jej wyjęcie jest dopuszczalne z innych powodów lub jest konieczne do wprowadzenia symbolu państwa po przekroczeniu granicy”.
Jeżeli nie posiadasz pełnego dostępu do portalu, możesz wykupić dostęp jednorazowy do wybranego dokumentu.
Wykup dostęp jednorazowy
39.90 zł netto
(49.08 zł brutto)